Inspiracje

Prace studentów i artystów Wyższej Szkoły Artystycznej, a szczególnie badania artystyczne młodych artystów z kierunku malarstwa, charakteryzacji i sztuki nowych mediów oraz dyplom absolwentki Adrianny Bieniek, stały się kluczowym impulsem dla powstania projektu „Zrównoważona moda: Innowacje i edukacja w sztuce”. Jej dyplom, będący nie tylko dziełem artystycznym, ale również dogłębną analizą problemów środowiskowych związanych z modą, ukazał, jak ogromny potencjał ma sztuka w opowiadaniu o wyzwaniach naszych czasów.

Artystka i absolwentka Wyższej Szkoły Artystycznej Adrianna Bieniek w swoich badaniach i projektach odważnie mierzyła się z trudnymi tematami: od nadmiaru plastiku po zmiany klimatyczne. Jej prace, często zrealizowane z wykorzystaniem materiałów wtórnych, nie tylko pokazywały, jak twórczo można wykorzystać odpady, ale także poruszały odbiorców swoją autentycznością i głębią przekazu. Ta zdolność do łączenia estetyki z etyką zainspirowała dr. hab. Roberta Manowskiego – pomysłodawcę i twórcę projektu – do stworzenia platformy, która umożliwi nie tylko zachowanie, ale także rozwój takich idei.

Ważnym elementem, który przyczynił się do realizacji projektu, było także artystyczne działanie realizowane na uczelni pod nazwą „GAJA
Zielona Ziemia”
– co pozwoliło na wybór projektów i ich cyfrową obróbkę.

Celem tego artystycznego projektu jest podniesienie świadomości ekologicznej, w szczególności wśród młodzieży, poprzez udział w konkursie dotyczącym zmian klimatycznych oraz możliwości ich redukcji. Uczestnicy konkursu, wykorzystując artystyczne formy wyrazu takie jak plakat, film, zdjęcie, plakat i charakteryzacja, mają okazję wyrazić swoje przemyślenia na temat zmian zachodzących w przyrodzie. Działania te są motywem inspiracji, który przyczynia się do powstania projektu „Zrównoważona moda”.

Doświadczenie zdobyte przy realizacji projektu, które łączyło artystyczne wyrażenie problemów ekologicznych z edukacją – zostało wykorzystane przy tworzeniu projektu „Zrównoważona moda”. Dzięki niemu powstała przestrzeń, w której sztuka może edukować, inspirować i przyczyniać się do zmian społecznych. Dr hab. Robert Manowski, zainspirowany tymi doświadczeniami, postanowił połączyć edukację ekologiczną z nowoczesnymi technologiami, tworząc projekt, który nie tylko angażuje artystów, ale także szeroką publiczność w dyskusję na temat przyszłości naszej planety.

  • Prace artystów i studentów, mogą zyskać nową, cyfrową formę i być dostępne dla szerszej publiczności.
  • Sztuczna inteligencja pomaga przekształcić artystyczne wizje w interaktywne doświadczenia, takie jak animacje, zmienne tekstury czy dynamiczne prezentacje, które inspirują i edukują.
  • Dziedzictwo artystyczne uczelni znajduje swoje miejsce w wirtualnym muzeum, gdzie każdy może odkrywać, eksperymentować i zrozumieć, jak sztuka może odpowiadać na wyzwania współczesności.